Alle taken die gedaan moeten worden voor een goed verloop van de wedstrijden op de dinsdagen en de zaterdagen noemen wij zaalwacht. Deze taken verdelen we onder alle teams die zelf ook competitie spelen. Op deze pagina is een uitleg te vinden wat er van teams verwacht wordt in het kader van alle taken die bij de zaalwacht horen.

Op onze site is het zaalwachtschema te vinden, ook krijgt iedereen dit via de app of mail toegestuurd. Trainers, coaches of aanvoerders zorgen ervoor dat de teams die ze begeleiden op de hoogte zijn op welke momenten ze zaalwacht hebben en wanneer ze moeten fluiten en/of tellen. Zorg eventueel ook voor een schema waarin spelers verdeeld worden over de taken die het team moet doen.

In het zaalwachthok is een zwarte bak aanwezig. Hierin zit een map met instructies en de nodige achtergrondinformatie. Ook zijn hier fluitjes, kaarten, en witte vesten in te vinden. Andere benodigdheden zoals papier, plakband etc. zijn hier ook in te vinden.

Zorg dat je voldoende mensen aanwezig hebt tijdens de zaalwacht. Sowieso één persoon meer dan het aantal dat per veld nodig is. Lukt het niet om dit te regelen met je eigen team, ruil dan met anderen, of regel andere personen. In de zaalwachtbox zitten ook overzichten met nethoogtes en veldgroottes.

Voor de wedstrijden

De zaalwacht is om 45 minuten (dus om 8:15 uur op een reguliere zaterdag waarop de wedstrijden om 9:00 beginnen) voor aanvang van de eerste wedstrijden in de sporthal aanwezig.

Dan volgen de volgende werkzaamheden:

• Thuisspelende teams worden 30 minuten voor aanvang verwacht bij het opbouwen van hun eigen veld, zorg als team dat er minimaal 2 teamleden 30 minuten voor aanvang binnen zijn voor het opzetten van het veld. De thuisspelende teams wordt door de zaalwacht geïnstrueerd tot het opzetten van de velden. Bij CMV doet de zaalwacht dit zelf.
  • De zaalwacht ontvangt de teams en de door de Nevobo toegewezen officials, wijst eventueel de te gebruiken kleedkamers en wijst de velden waarop ze moeten fluiten.
  • De zaalwacht is eindverantwoordelijk voor het opzetten en afbreken van de netten. Ook de scheidsrechtersstoelen, banken, teltafels, -stoelen en -borden. Dat betekent niet dat je dit per definitie zelf moet doen. Probeer de senioren- en jeugdteams zo veel mogelijk te stimuleren zelf velden op- en af te breken. Let erop dat de materialen goed weggezet worden in de toestellenruimte. Bij het opzetten van de velden hoort:
    • palen plaatsen, netten ophangen en antennes plaatsen.
    • de scheidsrechtersstoelen klaarzetten, aan de kant waar de ketting aan de paal zit.
    • een tafel + stoel + telbord bij elk veld in de hoek tegenover de scheidsrechter.
    • een banken langs ieder veld tegenover de scheidsrechter.
  • De zaalwacht controleert of de tellers aanwezig zijn. Bij afwezigheid wordt een vervanger gezocht. Liever niet de coach van een team, alleen in uiterste nood.
  • Als je moet fluiten als scheidsrechter: Zorg dat de DWF goed ingevuld is en dat er iemand de wedstrijd leidt die deze wedstrijd ook daadwerkelijk mag fluiten. Anders krijgen we boetes. Een schema van hoe je dit doet, zit ook in de zaalwachtmap. Standen aan het einde controleren en accorderen.

Tijdens de wedstrijden

• De zaalwacht neemt tijdens de wedstrijden plaats in het hok naast de ingang van de zaal en ziet van deze plaats toe op een ordelijk verloop van de wedstrijden.
  • Tijdens de wedstrijden zijn alleen de spelers en coaches op de speelvloer! (dus ook geen kinderen met bal, dit is de verantwoording van de wedstrijdleiding!).
  • Niet-spelende ploegen mogen in geen geval tussen de speelvelden inspelen! Ze kunnen plaatsnemen op de tribune of buiten warmlopen.
  • Mocht een scheidsrechter problemen krijgen met een team, dan dient de zaalwacht de scheidsrechter zo nodig te assisteren.

Na de wedstrijden

• De zaalwacht wijst de SVI-ploeg die het laatst op een veld speelt erop dat zij het veld moeten opruimen. Zorg ervoor dat alles op de goede plaats wordt gezet. Vraag eventueel de beheerder.
  • Aan het einde van de middag checkt de zaalwacht de zaal en de kleedkamers. Ruim achtergebleven rommel op en geef kleding die is blijven liggen aan het kantinepersoneel.

Extra voor de CMV-competitie

• De zaalwacht heeft bij de CMV-competitie een coördinerende rol. Zorg voor een scheidsrechter. Ouders tellen de wedstrijden zelf.
  • Er is een enveloppe aanwezig waar briefjes inzitten van de wedstrijden die gespeeld moeten worden. Hier kun je de standen op invullen. Deze kun je aan een tie-rip aan de velden hangen. Zorg dat de blaadjes aan het einde van de wedstrijden in het zaalwachthok gebracht worden. De standen moeten namelijk nog ingevuld worden.
  • Invullen CMV resultaten: Dit kun je gedurende de dag doen, of aan het einde van de zaalwacht. Hiervoor moet je inloggen bij Mijn Nevobo op nevobo.nl.
    • Klik dan op jouw naam (rechtsboven)
    • Klik op SVI
    • Klik dan op Competitie en bij Wedstrijden: uitslagen invoeren
    • Bij selectie: Geef daar de datum en de sporthal in en klik op zoeken
    • Helemaal rechts kun je dan de uitslagen invoeren.
  • Ballen voor de velden met CMV-competitie zijn in het hok van de sporthal te vinden (dus vooraan bij de ingang), vraag bij de bardienst naar de twee tassen.
  • Het is belangrijk om van te voren de regels te lezen en kennen. Er is een overzicht per niveau te vinden in de zaalwachtbox. De regels kun je ook vinden op de website van de Nevobo: